Telefonens mange svakheter.

Da Alexander Graham Bell eller Antonio Meucci(ja for her har det vært en større krangel, som jeg har gått glipp av. Den Amerikanske regjerningen har vedtatt i 2001 at det ikke er Mr Bell som har funnet opp telefonen, men en annen fyr…så nå må vi lære oss et nytt navn og alle TP spill må oppdateres…osv osv) oppfant telefonen i henholdsvis 1876 og 1849, var dette en gave til menneskeheten. Vel å merke en gave som gjorde at vi rei mindre over til nabogården på besøk uten å ringe først å høre om noen var hjemme, men dog mange gode saker har telefonen sørget for fremskrittene for menneskeheten. Vi kan nå ringe 113 eller 911, eller fra gammelt av var det faktisk 999 som var nødnummer, og får hjelp i en presset situasjon som medisinsk, faretruende eller overtent låve-situasjon. Det er mye rart som legges til rette for. Jeg fant blant annet at “Nødnummere uttales med ett og ett tall, f.eks.: En-En-Null (110) eller En-En-Tre (113). Da slipper barn, eldre og utviklingshemmede være i tvil om hvordan de skal slå nummeret” Good to know! Eldre folk alstå???? Hva er grensen der???

Det jeg også har merket meg på wikipedia sin artikkel om nødnummer er at de skriver: “Etter at serien Rescue 911 ble populær i Norge, begynte mange nordmenn å ringe 911 i nødstilfeller. Derfor viderekobler de fleste mobiler som selges i Norge 911 til 112″ Rescue 911?? Hva slags serie er det? Ja jeg skjønner jo innholdet men kan ikke si at jeg har sett serien. Det ville være ganske mange mange mange andre serier eller filmer som ville influere nordmenn til å i panikk sitasjon slå 911. Ikke minst har amerikanerene skjønt dette med ett nummer. Det er jo alltid litt diskusjon om hvilke nummer som går hvor. Og når du har panikk fordi låven brenner, har du ingenting lyst å havne hos en-en-tre….

Ja mange svakheter har dukket opp med telefonen. Den aller verste sorten er telefonselgere og markedsundersøkelsefolk. Ringer i tide og utide(aller helst i utide å det som verre er), til alle døgnets tider – men du kan være sikker på at det de fleste gangene er akkurat når du har krøllet deg på plass på sofaen bare for å lukke øyet og ta en liten cowboystrekk etter en hektisk arbeidsdag. Ja da ringer de overhyggelige menneskenne som bruker navnet ditt perverst ofte. Gjerne med dobbeltnavn og mellomnavn som du ikke har hørt uttalt siden ungdomsskolen. I et forsøk på å virke som noen som kjenner deg, som i stedet blir avslørt som det pinlige faktum at de ikke kjenner deg i det hele tatt.

Men nå for tia ringer all slags folk for å selge eller makredsføre noe. Men de sjekker ikke, det enkle og informative, Brønnøysundregistrene for litt faktainformasjon før de ringer…neida god på salg skal de ikke være, bare plagsom og irriterende.

Et eksempel: En ettermiddag i sekstiden ringer en ung herremann meg å spør om han er kommet til Andenens Drill. Ja svarte jeg.  Han starter med: Det vil jo være lurt av dere å få en bredere profil i vår nettkatalog. Selskapet vil jo på den måte få mange flere treff når store søkemotorer på nettet blir brukt. Vi har nok ikke det behovet ler jeg. Å? sier han. Hvorfor ikke? Jo svarer jeg. Vi er et drill korps som driver med aktiviteter for barn og ungdom. Drilling er en sport. Og vår organisasjon er registrert i frivillighetsregistret. Å? sier han på nytt. Hva er drilling? Her starter en lengre utredning fra meg til han om hva dette er…. Men poenget er at han burde vært klar over hvilken organisasjon han ringte for å selge til.

Nytt eksempel: Telenor gjør en markedsundersøkelse og ringer fagforeninga vår. Etter mye om og men spør hun om hvor mange ansatte det er i bedriften. Ingen svarer jeg og ler. Vi er tillitsvalgte. Ikke ansatt i fagforeninga, men i bedriften vi jobber i. Og fagforeninga er så liten(som de fleste fagforeninger i norges land) at vi har ikke noen ansatt. Åja sier hun irritert, gir meg en slags følelse av at det er min feil at hun ikke får fullført undersøkelsen sin i samtale med meg og legger bare på… Ufint og unødvendig!

Telefonen er nok en plass der folk klemmer seg inn i privatlivet ditt og er uhøvlet og frekk. Men så er den trivelig også… hilsen Line som prater i telefonen mer en noe annet menneske og trives med det…

This entry was posted in Ukategorisert. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *